کد خبر: 1218984
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
هفته گذشته بود که جلسه‌ای با محوریت موضوع «کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس» برگزار شد و کیومرث هاشمی صراحتاً تأکید کرد بحث مالکیت این دو باشگاه تمام شده است
شیوا نوروزی
جوان آنلاین: فرصت کمی تا پایان ضرب‌الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های ایرانی مانده و برخلاف ادعای وزیر ورزش مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها به قوت خود باقی است. درحالی‌که واگذاری صوری پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی تنها راه‌حل موقت وزارت برای نجات این باشگاه بود، مدیرکل نظارت بر امور شرکت‌های تامین اجتماعی آب پاکی را روی دست آقایان ریخت. 
با اینکه خبر حضور نوبتی استقلال و پرسپولیس در آسیا تکذیب شده بود، اما شواهد و قرائن این ادعا را تأیید می‌کند. سال گذشته در همین روز‌ها آبی‌ها با چنین شرایطی مواجه و دو تیم به صورت صوری واگذار شدند تا مثلاً مشکل مالکیت‌شان حل شود، اما همه چیز سرکاری بود تا استقلال بدهی‌هایش صاف نشود و از لیگ قهرمانان جا بماند. امسال، اما گویا نوبت پرسپولیس است! همانطور که گفته می‌شد سازمان تامین اجتماعی نه تنها از نظر قانونی نمی‌تواند این مسئولیت را برعهده بگیرد، بلکه هیچ علاقه‌ای هم به این کار ندارد. 
 
 پرسپولیس در خطر است
هفته گذشته بود که جلسه‌ای با محوریت موضوع «کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس» برگزار شد و کیومرث هاشمی صراحتاً تأکید کرد بحث مالکیت این دو باشگاه تمام شده است. طبق اعلام قبلی قرار بر این بود در مدارک ارسالی به ای‌اف‌سی، مالکیت استقلال در اختیار یک شرکت پتروشیمی (پتروشیمی خلیج‌فارس) باشد و پرسپولیس هم در اختیار تامین اجتماعی. در مورد آبی‌ها که حرفی زده نمی‌شود، چون ظاهراً وزارت این‌بار آن‌ها را تحت مالکیت خود اعلام می‌کند، ولی مدیران سازمان تامین اجتماعی وارد گود شده و اعلام کرده‌اند فعلاً تنها مالک ذوب‌آهن باقی خواهند ماند. 
طبق قوانین فوتبال حرفه‌ای، دو باشگاه با یک مالک نمی‌توانند در رقابت‌های بین‌المللی حاضر شوند. ای‌اف‌سی نیز این موضوع را یکی از شروط اصلی صدور مجوز حرفه‌ای قرار داده و تحت هیچ شرایطی از موضعش کوتاه نمی‌آید. برخلاف گذشته، مدارک خلاف واقع و سندسازی‌ها نیز نمی‌تواند این مشکل را حل کند و این یعنی پرسپولیس چه تحت مالکیت تامین اجتماعی و چه وزارت ورزش از آسیا حذف خواهد شد. 
 
 پرسپولیس به جای بدهی دولت
جمشید مهرابی، مدیرکل نظارت بر امور شرکت‌های تامین اجتماعی در واکنش به اینکه پرسپولیس در ازای بدهی دولت به تامین اجتماعی واگذار می‌شود با اشاره به زیان‌ده بودن این باشگاه می‌گوید: «ما مالک ۵۶ درصد سهام ذوب‌آهن اصفهان هستیم و اکنون مالکیت این باشگاه را در اختیار داریم. ماده ۳ با مقررات صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا امکان ارائه مجوز حرفه‌ای برای مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم بیش از یک باشگاه را نمی‌دهد. در واقع اساسأ از ریشه مشکل داریم که بخواهیم مالکیت پرسپولیس را در اختیار بگیریم و بار دیگر بحث مالکیت مشترک پرسپولیس پیش می‌آید. نکته بعدی این است که سازمان تامین اجتماعی به ۴۷ میلیون بیمه شده تعلق دارد و حق بیمه‌ای را که دریافت می‌کند باید جایی ببرد که سوددهی بالاتری داشته باشد. همه می‌دانیم باشگاهداری در ایران خیلی بازده بالایی ندارد و اگر هم داشته باشد حوزه‌های دیگری هستند که می‌توانند سوددهی بیشتری داشته باشند که ما بتوانیم حقوق ماهانه بازنشسته‌ها و کارگران را پرداخت کنیم.»
مهرابی در ادامه به نگرانی بازنشستگان اشاره کرد و اینکه پرسپولیس برای تهاتر بدهی دولت به این سازمان پیشنهاد شده است: «ذی‌نفعان اصلی سازمان که بازنشستگان هستند از طریق کانون بازنشستگان بار‌ها و بار‌ها مخالفت و نگرانی خود را بابت این انتقال اعلام کرده‌اند. نمایندگان مجلس نیز مخالفت این موضوع هستند. من نیز به‌عنوان فردی مسئول در سازمان تامین اجتماعی و هم فردی که پرسپولیسی است و علاقه و عشق شدیدی به این تیم دارد، می‌گویم فارغ از مسائل قانونی، واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی از چاله به چاه افتادن است. اصلاً مسئله خرید باشگاه پرسپولیس توسط سازمان تامین اجتماعی مطرح نیست، بلکه پیشنهاد شده به جای بخشی از بدهی سنگین دولت به سازمان تامین اجتماعی، باشگاه پرسپولیس منتقل شود! ما درخواستی برای خرید باشگاه پرسپولیس نداده‌ایم و این پیشنهاد احتمالاً از سوی خود دولت بوده است.»
 
 حرف‌های تکراری
جالب اینکه وزارت ورزش همچنان بر مواضع خود اصرار دارد تا جایی که سیدشروین اسبقیان، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش در خصوص مالکیت پرسپولیس می‌گوید: «وزارت ورزش به دنبال تیمداری و باشگاهداری نیست. وزارت ورزش دستگاه ناظر بر عملکرد باشگاه‌هاست. این اتفاق پیگیری می‌شود که زودتر بیفتد تا تکلیف دو باشگاه محبوب مشخص شود. چیزی در مورد واگذاری پرسپولیس به جای بدهی دولت نشنیده‌ام.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار